Aminozuren

Wat zijn Aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van onze spieren en de bouwstoffen voor alle Eiwitten. Aminozuren zijn onder te verdelen in: ... » Lees meer...


- Essentiële aminozuren
- Niet-essentiële aminozuren
- Semi-essentiële aminozuren

Aminzouren komen voornamelijk voor in dierlijke producten zoals kip, melk en eieren.

Essentiële aminozuren

Essentiele Aminozuren kunnen niet door het lichaam worden aangemaakt. Deze moet je dus via dagelijkse voeding of via supplementen binnen krijgen. Ook als je bijvoorbeeld meer behoefte hebt aan een bepaald soort Aminozuur, dan zijn supplementen sterk aan te raden.

In onze voeding komen ongeveer 20 Aminozuren voor. Daar zijn er 9 van een essentiel aminozuur. De essentiële Aminozuren zijn: Histadine, Leucine, Isoleucine, Valine, Fenylalanine, Treonine, Methionine, Tryptofaan en Lysine.

Isoleucine, Leucine en Valine vormen samen een bijzondere groep aminozuren, namelijk de Branched Chain Amino Acids (BCAA's). Dit is een bekend supplement wat veel wordt gebruikt door sporters.

Niet-essentiële aminozuren


Niet essentiële aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken.Het is daarom niet altijd nodig om deze extra binnen te krijgen. Deze aminozuren hebben wel een aantal belangrijke functies in ons lichaam. Alle niet essentiële aminozuren zijn: Alanine, Asparaginezuur, Cysteïne, Glutaminezuur, Tyrosine, Hyrdoxyproline.

Semi-essentiële aminozuren


Deze soort aminozuren kan ik principe door het lichaam zelf worden aangemaakt. Alleen in bepaalde situaties kan het lichaam er niet genoeg van maken. Dit is bijvoorbeeld bij ziekte of bepaalde aandoeningen. Extra aanvulling is dan nodig. Alle semi-essentiële aminozuren zijn: Arginine, Asparagine, Glutamine, Glycine, Serine en Proline

Wanneer aminozuren innemen?


Er zijn verschillende situaties waarin er aminozuren worden geadviseeerd. Als je bijvoorbeeld bepaalde voedingsmiddelen niet of te weinig eet. Er is dan een kans dat er een tekort ontstaat. In deze situatie kan het extra innemen van (essentiële) aminozuren worden geadviseerd.

Welke aminozuren zijn populair bij sporters?


De meeste gebruikte aminozuren onder (kracht)sporters zijn BCAA (Isoleucine, Leucine en Valine) en Glutamine. Welke het meest geschikt is, hangt af van wat je doelen zijn. Hieronder worden deze 2 aminozuren beschreven.


BCAA

BCAA's worden ook wel de ‘vertakte-keten-Aminozuren’ genoemd en ze bestaan uit de drie essentiële Aminozuren: Leucine, Isoleucine en Valine. Deze drie Aminozuren maken één derde uit van de essentiële Aminozuren en ongeveer 70 procent van het totale spiereiwit. BCAA's zijn van groot belang, omdat je lichaam niet in staat is deze Aminozuren zelf te produceren. Daarom moet je ze dus via je voeding of supplementen binnenkrijgen.

BCAA producten zijn niet duur. Je hebt al 500gr BCAA in poeder vorm voor 25,-. Erg populair zijn BCAA Powder en BCAA Complex 2200.

Glutamine

Glutamine is een belangrijke bouwsteen van Eiwitten. Met meer dan 64% vormt Glutamine het Aminozuur met het hoogste aandeel in de spiercel. Ook Glutamine hoeft niet veel te kosten. Populaire producten zijn Glutamine Powder en Glutamine-SR.


Aminozuren kopen?

Wil je aminozuren bestellen als supplement? Dan ben je bij Body Supplies aan het juiste adres. Met grote zorg behandelen wij jouw bestelling, we geven je de laagste prijs en je hebt je bestelling de volgende dag in huis!

----- Tekst sluiten -----

Pilvorm, poedervorm of vloeibare vorm?


Er zijn diverse vormen van Aminozuren op de markt. De pilvorm, poedervorm en vloeibare vorm.

Tabletten bevatten vaak combinaties van stabiele Eiwitten en vrije Aminozuren. Aan de fabrikant hoe deze combinatie uitvalt. In de poedervorm zit meer vrijheid, echter ook hier is sprake van een combinatie vorm en vaak van Medium Chain Amino ketens. Dit zijn korte ketens (bijvoorbeeld BCAA) die wel gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. De poedervormen kunnen ingenomen worden met melk, maar hoe meer vrije Aminozuren er in zitten hoe beter het is om ze in te nemen met vruchtensappen. Melk heeft namelijk een zekere bindende werking.

Het voordeel van vloeibare Aminozuren is de snelle opname en zuiverheid van het product. Een vloeibaar Aminozuur is veel zuiverder dan in pil of poedervorm. Kortom vloeibare Aminozuren zijn een perfect product voor direct na de training.