Creatine

Wat is Creatine?

Creatine is één van de meest gevraagde supplementen van de laatste jaren. Het is een stof die in ons lichaam zit en het meeste opgeslagen zit in onze spieren. ... » Lees meer...

 
Wat doet Creatine?
Creatine helpt prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3g Creatine. Creatine komt vooral voor in vlees. ‘Kreas’ is dan ook het oud-Griekse woord voor vlees. Voor vegetariërs en veganisten is het daarom moeilijk genoeg Creatine binnen te krijgen. Creatine supplementen bieden dan een uitkomst. Ook voor mensen die minder tijd hebben om een uitgebreide maaltijd voor te bereiden of geen enkele behoefte hebben aan veel vlees.

Voor wie is Creatine geschikt?
Creatine kan door iedereen gebruikt worden. Fitnessers en sprinters boeken veelal de beste resultaten, omdat zij sporten beoefenen die gepaard gaan met korte explosieve bewegingen, maar ook sporten die gebaseerd zijn op interval (basketbal, handbal, voetbal) zullen voordeel hebben bij het gebruik van Creatine. De sport die beoefend wordt, moet bestaan uit hoog intensieve oefeningen.

Is Creatine doping?
Nee, creatine staat niet op de WADA-dopinglijst.

Bijwerkingen Creatine:
Overdosering. Dit kan leiden tot schade aan de nieren en lever. Echter dit wil niet zeggen dat je moet stoppen met het gebruik van Creatine, wel moet je je houden aan de aanbevolen dosering immers: Alles wat je TEVEEL inneemt kan schade veroorzaken.

Door Creatine suppletie kan de normale lichamelijke aanmaak van Creatine door jouw lichaam verminderen of zelfs stoppen, belangrijk is dat je de tijd dat je Creatine inneemt ook dezelfde tijd inlast als rustpauze: 3 maanden inname = 3 maanden rust.

----- Tekst sluiten -----

Welke soorten Creatine zijn er allemaal?
Creatine Monohydraat is allang niet meer de enige vorm van Creatine. Er zijn tegenwoordig zeer veel varianten. Enkele van deze varianten hebben zeker een toegevoegde waarde voor krachtsporters. De belangrijkste vormen van Creatine zijn:

Creatine Monohydraat
De eerste en bekendste vorm van Creatine waar alle andere vormen uit geëvalueerd zijn. Nog steeds is Creatine Monohydraat voor de meeste sporters een uitstekende keuze.

Kre-Alkalyn
Een gepatenteerde en gebufferde vorm van Creatine.

Creatine Ethyl Ester CEE
Een Creatine gekoppeld aan een Ester. Er is ook een CEE variant gekoppeld aan een malaatzuur, dat is CEEM.

Tri Creatine Malaat
Tri Creatine Malaat is een specifieke vorm van Creatine, wat niet in de meeste Creatine bronnen wordt gevonden. Het is een combinatie van Creatine en Malaat.

Er zijn nog vele andere vormen van Creatine, maar de belangrijkste zijn hier wel genoemd. Zo nu en dan komen er nieuwe varianten Creatine op de markt, vaak is het echter zo dat deze niet veel meer toevoegen aan het geen wat er al op de markt is.

Geschiedenis en achtergrond
Creatine is in 1832 ontdekt, door een Franse wetenschapper. Hij haalde de stof uit vlees. Sinds begin jaren 90 wordt het dus onder sporters gebruikt. Doordat Creatine ook gewoon in voeding zit, kan het beschouwd worden als een voedingssupplement.

Verschillende soorten
De kwaliteit van Creatine kan verschillen. Ook de hoeveelheid die opgenomen wordt, kan per persoon verschillen.

Gegarandeerd resultaat?
Helaas is er geen enkel product wat voor de volle 100% elke gebruiker tevreden kan stellen. Sommigen gebruikers reageren er gewoon niet op. Een Creatine die voor iedereen werkt en hetzelfde effect heeft, bestaat helaas niet. De ene gebruiker reageert goed op Creatine Monohydraat, de ander op Creatine Ethyl Ester. Weer anderen merken het meest, wanneer Creatine een onderdeel van een totaal product is.

Creatine en Cafeïne
Cafeïne zou de opname van Creatine kunnen afremmen. Ons advies is dan ook om zo min mogelijk cola, koffie en andere Cafeïne houdende producten te gebruiken.

Ons advies
Probeer altijd eerst Creatine Monohydraat. Dit is in verhouding veruit het goedkoopst. Mocht dit niet de gewenste effecten geven, probeer dan eenmalig een luxer product. Mocht je ook hier niet goed op reageren, dan werkt Creatine niet voor jou of er schort er iets aan je Voeding/Training/Rust patroon.

Het gebruik
Ons advies is om de eerste 5-7 dagen een zogenaamde ‘oplaadfase’ toe te passen. Hierbij neem je dagelijks 20 gram. Bijvoorbeeld 4 maal daags 5 gram. Daarna krijg je de onderhoudsfase. Je neemt dan 5 gram per dag, voor een periode van 5 weken. Wij adviseren na deze 6 weken, een periode van minimaal 1 maand rust, alvorens je weer kunt beginnen met de ‘oplaadfase’. Een oplaadfase is overigens niet nodig bij een Creatine Ethyl Ester.

Bestel bij Body Supplies jouw ideale Creatine supplement. Met grote zorg behandelen wij jouw bestelling en je hebt jouw bestelling de volgende dag in huis!