Creatine

Wat is creatine?

Creatine is een natuurlijke stof die in ons lichaam zit. Van alle creatine die zich in ons lichaam bevindt, zit het meeste opgeslagen in onze spieren. ... » Lees meer...


Wat doet creatine?

Creatine helpt prestaties te verbeteren bij explosieve krachtsinspanningen. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g creatine. Creatine komt vooral voor in vlees. ‘Kreas’ is dan ook het oud-Griekse woord voor vlees.

Creatine kan door iedereen gebruikt worden. Sporters en sprinters boeken veelal de beste resultaten, maar ook sporten die gebaseerd zijn op interval (basketbal, handbal, voetbal) zullen voordeel hebben bij het gebruik van creatine. De sport die beoefend wordt, moet bestaan uit hoog intensieve oefeningen.

Is Creatine doping?
Nee, creatine staat niet op de WADA-dopinglijst.

Bijwerkingen creatine:
Overdosering. Dit kan leiden tot schade aan de nieren en lever. Echter dit wil niet zeggen dat u moet stoppen met het gebruik van creatine, wel moet u zich houden aan de aanbevolen dosering immers: Alles wat u TEVEEL inneemt kan schade veroorzaken.

Door creatine suppletie kan de normale lichamelijke aanmaak van creatine door uw lichaam verminderen of zelfs stoppen, belangrijk is dat u de tijd dat u creatine inneemt ook dezelfde tijd inlast als rustpauze: 3 maanden inname = 3 maanden rust.

----- Tekst sluiten -----

Welke soorten creatine zijn er allemaal?
Creatine Monohydraat is allang niet meer de enige vorm van creatine er zijn tegenwoordig zeer veel varianten. Enkele van deze varianten hebben zeker een toegevoegde waarde voor krachtsporters. De belangrijkste vormen van Creatine zijn:

Creatine Monohydraat
De eerst vorm van creatine waar alle andere vormen uit geëvalueerd zijn. Nog steeds is Creatine Monohydraat voor de meeste sporters een uitstekende keuze.

Kre-Alkalyn
Een gepatenteerde en gebufferde vorm van creatine.

Creatine Ethyl Ester CEE
Een creatine gekoppeld aan een ester. Er is ook een CEE variant gekoppeld aan een malaatzuur dat is CEEM.

Tri Creatine Malaat
Heeft geen transportsysteem nodig in de vorm van snelle koolhydraten.

Er zijn nog vele andere vormen van creatine, maar de belangrijkste zijn hier wel genoemd. Zo nu en dan komen er nieuwe varianten creatine op de markt, vaak is het echter zo dat deze niet veel meer toevoegen aan het geen wat er al op de markt is.

Geschiedenis en achtergrond
Creatine is in 1832 ontdekt, door een Franse wetenschapper. Hij haalde de stof uit vlees. Sinds begin jaren 90 wordt het dus onder sporters gebruikt. Er is hedendaags nog steeds niet duidelijk of je het wel of niet continue achter elkaar kunt gebruiken. Ook zijn er nog steeds meerdere zienswijzen over de te gebruiken hoeveelheid en de neveneffecten. Creatine staat niet op de WADA dopinglijst. Dit omdat niet bewezen is dat het slecht is voor de gezondheid. Doordat creatine ook gewoon in voeding zit, kan het beschouwd worden als een voedingssupplement.

Verschillende soorten
De kwaliteit van creatine kan verschillen, maar de hoeveelheid die opgenomen wordt, kan ook per persoon verschillen.

Creatine Monohydraat is de bekendste vorm. Deze bestaat ook het langst. Er zijn vele positieve wetenschappelijke studies. CreaPure is creatine monohydraat van de hoogste kwaliteit. Een goede Creatine Monohydraat voor een scherpe prijs is Creatine Micronized. Je hebt al 500gr voor 12,90. Wil je voor de Creapure gaan, kies dan voor CreaPure Creatine. Deze is enkele euro’s duurder. Deze potten gaan al gauw tot 8 weken mee.

Gegarandeerd resultaat?
Helaas is er geen enkel product wat voor de volle 100% elke gebruiker tevreden kan stellen. Sommigen gebruikers reageren er gewoon niet op. Een creatine die voor iedereen werkt en hetzelfde effect heeft, bestaat helaas niet. De ene gebruiker reageert goed op Creatine Monohydraat, de ander op Creatine Ethyl Ester. Weer anderen merken het meest, wanneer creatine een onderdeel van een totaal product is. CellMass 2.0 van het merk BSN is een voorbeeld van een totaal product. Dit kost uiteraard meer, ongeveer 45,- en een pot gaat 6 weken mee.

Creatine en cafeïne
Cafeïne zou de opname van creatine kunnen afremmen. Ons advies is dan ook om zo min mogelijk cola, koffie en andere cafeïne houdende producten te gebruiken.

Ons advies; probeer altijd eerst creatine monohydraat. Dit is in verhouding veruit het goedkoopst. Mocht dit niet de gewenste effecten geven, probeer dan eenmalig een luxer product. Mocht je ook hier niet goed op reageren, dan werkt creatine niet voor jou of er schort e.a. aan je Voeding/Training/Rust patroon.

Het gebruik
Ons advies is om de eerste 5-7 dagen een zogenaamde ‘oplaadfase’ toe te passen. Hierbij neem je dagelijks 20 gram. Bijvoorbeeld 4 maal daags 5 gram. Daarna krijg je de onderhoudsfase. Je neemt dat 5 gram per dag, voor een periode van 5 weken. Wij adviseren na deze 6 weken, een periode van minimaal 1 maand rust, alvorens je weer kunt beginnen met de ‘oplaadfase’. Een oplaadfase is overigens niet nodig bij een Creatine Ethyl Ester.