Melatonine

Kost het je veel moeite om in slaap te komen? En lukt het met schaapjes tellen alleen niet? Probeer dan nu onze supplementen met Melatonine! ... » Lees meer...



Melatonine draagt bij tot de vermindering van de tijd die nodig is om in slaap te vallen. Het helpt je dus sneller in slaap te vallen, maar alleen bij de consumptie van 1 mg melatonine kort voor het slapengaan!

Daarnaast helpt Melatonine ook bij het verlichten van de ervaringen van een jetlag. Dit gunstige effect wordt verkregen bij een minimale inname van 0,5 mg kort voor het slapengaan op de eerste reisdag en enkele dagen na de aankomst op de plaats van bestemming.

Maar wat is Melatonine nou precies? Melatonine is een hormoon. Het wordt door de pijnappelklier in de hersenen gemaakt. Je lichaam heeft zijn eigen klok die je natuurlijke cyclus van slapen gaan en wakker worden controleert. Je klok regelt hoeveel melatonine je lichaam aanmaakt. Normaal gesproken begint je melatonine niveau te stijgen rond de avond en blijft voor het grootste deel van de nacht hoog. In de vroege ochtend daalt de melatoninespiegel weer.

Er zijn bepaalde factoren die invloed hebben op de hoeveelheid melatonine die je lichaam produceert. Zo heeft licht veel invloed, tijdens de wintermaanden kan je lichaam melatonine eerder of later produceren dan normaal. Deze verandering kan leiden tot symptomen van een winterdepressie. Ook leeftijd heeft invloed op het melatonine niveau, deze daalt namelijk hoe ouder je wordt. Op je melatonine niveau op niveau te houden, kun je supplementen gebruiken. Dit is sterk aan te raden.

----- Tekst sluiten -----